Langs het Zuid-Franse strand

Jaren geleden was ik in Zuid-Frankrijk, aan de Atlantische oceaan. Met z’n vieren maakten we een lange, zonnige dagtocht met geleende paarden van een lokale manege. Galopperen op het strand, vlak langs de branding, de ondergaande zon tegemoet. Paarden blij, wij blij.

Ambassadeurs
Deze metafoor gebruik ik graag als ik iets wil uitleggen over de samenhang tussen ‘the happy customer, happy worker and the happy owner’, gebaseerd op het gedachtegoed van een oud-Philips-directeur met wie ik onderwijs in strategisch management verzorg.
Tijdens deze zomervakantie waren de paarden onbetwist de happy workers. Met ons op hun rug genoten zij net zo uitbundig van de strandtocht als wij, hun berijders en de happy customers. Maar de manege-eigenaar bij wie wij de paarden hadden geleend, was eveneens happy: de happy owner.
Hij ontving ’s avonds niet alleen vier dik tevreden klanten, maar ook vier tevreden, uitgelaten paarden. Plus de zekerheid dat wij als kersverse ambassadeurs onze positieve ervaringen zouden delen.

Plezier, productiviteit en effectiviteit
Maar dit vrolijke vakantieverhaal is wel érg juichend. Helaas is de alledaagse praktijk van een werkend bestaan vaak anders. Zelden zijn customer, worker en owner allemaal op hetzelfde moment happy. Terwijl het succes van elke onderneming toch valt of staat met de bekwaamheid van haar medewerkers, hun inzet en hun vermogen tot samenwerking. Wanneer de juiste mensen op de juiste plek zitten, levert dat plezier, productiviteit en effectiviteit op voor alle betrokkenen.

Happy customers, workers en owners bereik je niet altijd zo gemakkelijk als op die Zuid-Franse manege. Maar je kunt er wél aan werken.