blije fiets

Er staat niet voor niets een vrolijk fluitende fietser op de homepage van mijn vernieuwde website (caleidoscoopadvies.nl). Deze meneer is goedgemutst op weg naar zijn werk. En willen we dat niet voor onszelf en voor al onze medewerkers: plezier hebben in ons werk? Net als de zingende suppoost die ik ooit in het Rijksmuseum zag.

Werkplezier de das om gedaan
Toch is er niet eens zo veel voor nodig om van zingende professionals zure werknemers te maken. De statistieken zijn treurig, maar veelzeggend: 15 procent van alle werknemers is binnen één jaar en 60 procent binnen twee jaar weer vertrokken, zelfs in deze tijd van werkloosheid. En dat heeft heus niet altijd te maken met mooie uitdagingen elders. Het is blijkbaar een peulenschil om het werkplezier de das om te doen.

Helaas beseffen veel te weinig werkgevers wat de schadelijke gevolgen van ontevreden medewerkers kunnen zijn: gemopper, chagrijn, minder inzet en betrokkenheid, klantonvriendelijkheid en uiteindelijk dus: minder omzet.

 

 

Zure suppoost...

Zure suppoost…

Sadder and wiser
Ook ik heb dat ooit aan den lijve ondervonden. Jaren geleden scoorde ik een mooie grote opdracht, waar ik vol enthousiasme aan begon. Maar na een paar weken begon ik een gevoel van onbehagen te krijgen: ik kreeg weinig voor elkaar. Ik probeerde het op een andere manier en nog een keer, maar het werd me steeds duidelijker dat mijn cliënt andere intenties had dan in mijn opdracht waren afgesproken. Hij beweerde veranderingen te willen realiseren, maar zijn doel – en dat van een groot deel van het managementteam – was om de machtsverhoudingen zo veel mogelijk bij het oude te laten.
Sadder and wiser heb ik de opdracht na een aantal maanden teruggegeven.

Juiste mens op de juiste plaats
Ik was er zo blij mee toen ik begon, maar het werd zwemmen tegen de stroom op. Ik zong niet meer op de fiets, letterlijk en figuurlijk. Ook merkte ik dat het zijn weerslag had op mijn andere opdrachten. Toen ik de knoop eenmaal had doorgehakt, voelde ik me enorm opgelucht. Ik was duidelijk niet de juiste mens op de juiste plaats; de tijd voor innovatie was nog niet rijp bij mijn opdrachtgever.

Ik heb ervan geleerd dat je ‘verzuring’ moet zien te voorkomen. Gelukkig staat mij daarvoor als adviseur en bedrijfscoach een flink aantal beproefde hulpmiddelen ter beschikking. Hulpmiddelen die voor elke werkgever/HR-afdeling van cruciaal belang zijn bij selectie, introductie en ontwikkeling van medewerkers en organisatie. Het is mijn stokpaardje – dus ik praat er graag over. Eens van gedachten wisselen?